Dit is het lied dat ik in canon heb ingezongen.
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
|
|
|
NAAM STUDENT
|
Quirine Erftemeijer
|
STUDENTNUMMER
|
1658526
|
|
|
KLAS
|
1C
|
STAGESCHOOL
|
De Merlijn
|
|
|
STAGEBEGELEIDER
|
Ellen ven der Linde
|
STAGEGROEP
|
678
|
|
|
DATUM
|
25 oktober 2014
|
VAK / ONDERWERP
|
Muziek luisteren
|
|
VOORBEREIDING
Omcirkelen: Dit is een leerkracht/ gedeeltelijk leerkracht-gedeeltelijk leerling/ leerling gestuurde les.
Dit is een zelfontworpen / methode / combinatie les.
|
DOELEN VOOR DE LEERLINGEN
|
DOEL(EN)
+ Welk type doel; kennis en inzicht, vaardigheid of attitude gerelateerd?
+ Wat moet deze les opleveren (product, specifiek en meetbaar)?
+ Welk gedrag wil ik oproepen/ wat moeten de ll tijdens de les oefenen of ervaren (procesdoel)?
|
Vaardigheidsdoel
Lesdoel: de leerlingen kunnen aan het einde van de les het lied ‘I like the flowers’ zelfstandig/met de hele klas in canon zingen.
Tijdens de les moeten de leerlingen zich in drie groepen verdelen en het lied ‘I like the flowers’ in canon zingen. Hierbij zullen de leerlingen een oplettende en goede luisterhouding aan moeten nemen tijdens de les.
|
LESSPECIFIEKE BEGINSITUATIE
|
KENNIS / VAARDIGHEDEN
+ Wat weten en/of kunnen de leerlingen al?
+ Van welke vakspecifieke theorie, didactiek, leerlijnen maak ik gebruik?
|
De leerlingen kunnen een lied zelfstandig zingen met de tekst erbij of zonder de tekst. Sommige leerlingen zullen het lied al kennen.
Theorie: de vorm, de klank en de betekenis.
Vorm: herhaling, variatie, canon
Klank: klankduur, klankhoogte, klanksterkte, klankkleur
Betekenis: vrolijk lied, een lente lied
Didactiek: de leerlingen gaan in drie groepen staan in het klaslokaal. Ik geef hen een blad met tekst en ik zal telkens aangeven wanneer welke groep moet inzetten. Als dat goed lukt dan geef ik hen nummers en laat ik het hen zelf doen.
Leerlijnen: goed luisteren naar wat jij/je groepje zingt en niet afgeleid worden door de andere groepen die ‘erdoorheen’ zingen.
|
ONDERWIJSBEHOEFTEN
+ Wat zijn de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften van de groep?
+Indien van toepassing: Wat zijn specifieke individuele onderwijsbehoeften?
|
Groep 6 bestaat uit 4 leerlingen: Philine, Rohaat, Eva en Nino. De groep is verschillend. Philine en Eva doen vaak goed mee. Rohaat geeft het snel op als ze het maar een klein beetje niet snapt = in de gaten houden. Nino zegt snel dat hij het kan en snapt, maar is soms niet zo = in de gaten houden.
Groep 7 bestaat uit 7 leerlingen: Bieke, Sander, Dagmar, Marnix, Stan, Roos en Julia. De groep is verschillend. Stan, Dagmar, Bieke en Julia zijn erg enthousiast. Sander, Roos en Marnix zijn heel stil en durven vaak niet veel te zeggen. Door deze opdracht komt dat misschien los.
Groep 8 bestaat uit 11 leerlingen: Julien, Axel, Lieke, Sanne, Casper, Rob, Britt, Sterre, Chris en Isabeau.
|
BELEVING
+ Op welke ervaringen kan ik aansluiten? + Actualiteit (leefwereld) + Betrokkenheid
|
Sommige leerlingen zullen het lied kennen. Julia kan zingen.
|
MATERIALEN
|
MATERIALEN
+ Wat moet ik klaarleggen, welke leermiddelen gebruik ik?
+ Op welke manier laat ik de materialen de lesinhoud ondersteunen.
+ Welke methoden, bronnen gebruik ik. (APA)?
|
Ik gebruik de laptop en het digibord. Via die materialen laat ik een karaoke versie afspelen.
Ook heeft iedere leerlingen een blad met de tekst als ondersteuning.
Ik gebruik mijn eigen ingezongen versie van het lied ‘I like the flowers’.
|
LESOPBOUW
|
|
TIJD
-- Min
|
ACTIVITEIT
Wat doe ik? Wat doen de leerlingen?
|
Vorm
ISK
|
INLEIDING
+ Verwachtingen / doelen duidelijk maken
|
5 min
|
Ik vertel de leerlingen wat we gaan doen in deze les. Een kleine inleiding. Ik laat mijn ingezongen versie horen. Daarna verdeel ik de klas in drie groepen. Alle groepen door elkaar.
|
|
KERN Houd rekening met: LESSTOF + Welke informatie komt aan bod, in welke volgorde en aan wie? + Welke vragen stel ik en aan wie? + Heb ik goed voor ogen wat ik met deze les wil bereiken?
+ Pendelen tussen leerstof, leerling en leefwereld. WERKVORMEN + Welke werkvormen kies ik en voor wie? + Hoe zorg ik voor voldoende variatie in werkvormen? BEGELEIDING + Welke positieve kenmerken zijn er en hoe speel ik daar op in?
+ Hoe speel ik in op onderwijsbehoeften?
+ Hoe stimuleer ik de motivatie van leerlingen?
GROEPS
MANAGEMENT
+ Wat kan ik al voorzien en hoe reageer ik daarop
+ Beurtverdeling + Pakken en opruimen materialen + Regels, afspraken
|
-
|
Als de leerlingen in de groepen staan gaan we eerst samen het lied een paar keer samen zingen. Als dit goed gaat dan gaan we over naar de volgende stap.
Ik geef de groepen ieder een nummer, 1, 2, 3. Eerst laat ik de groepen 1 voor 1 het lied een keer zingen. Ik luister dan of zij het goed kunnen zingen.
Vervolgens gaan we het proberen in canon. Dit is best lastig dus dit zal wat tijd nodig hebben tot het uiteindelijk goed in elkaar zit. Ik geef aan wanneer elke groep begint.
Tip: leerlingen kunnen 1 oor dicht houden met hun vinger zodat zij zichzelf beter horen en de andere groep dan minder.
Bij deze opdracht zullen de leerlingen best wel onrustig worden. Hier moeten van te voren duidelijke afspraken over gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat het kind dat onrustig/storend is even uit de groep zetten.
Van te voren zullen de leerlingen de middelste tafels en stoelen naar de zijkanten schuiven voor meer ruimte en ook zodat zij niet gaan zitten.
Controle doel bereikt?
De kinderen zelfstandig samen het lied in canon zingen zonder dat ik aanwijzingen geef.
Als afsluiting bedank ik de leerlingen dat zij zo goed hun best hebben gedaan. Zij zullen de tafels daarna weer goed zetten en dan hun stoel op de tafel zetten en naar huis gaan.
|
I
S
K
|
AFSLUITING
+ Hoe bespreek ik de les na? + Hoe controleer ik of leerlingen de doelen hebben bereikt? + Hoe evalueer ik de les met de leerlingen?
|
|
|
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten